Imagine și societate

[Prof. Univ. Dr. Iosif Kiraly]

Cursul isi propune:

  1. aprofundarea problemelor specifice acelor directii ale culturii vizuale care se bazeaza pe fotografie si imagine dinamica (film, video, animatie, etc.).
  2. Studierea implicatiilor pe care tehnologia digitala le are asupra imaginii in general, in domenii cum ar fi fotojurnalismul, stiinta, medicina, supravegherea spatiilor publice si private, publicitatea, moda, etc.
  3. Dezvoltarea capacitatii de analiza transdisciplinara, prin introducerea si discutarea unor informatii din diferite domenii (literatura, biologie, politica, sociologie, psihologie, mass media), raportate la continutul specific al cursului.
  4. Initierea si analizarea unor lucrari practice ce vor fi realizate de studenti, tinand cont de continutul specific al cursului si de caracterul sau transdisciplinar.

MATERIAL DIDACTIC: eseuri, filme documentare, albume, resurse online.

SUBIECTE ABORDATE:

Stiinta de a privi. Probleme in perceperea imaginii in epoca reproducerii mecanice si digitale.

Pornind de la textele lui Walter Benjamin (“Opera de arta in epoca reproducerii mecanice”) si John Berger (“Ways of Seeing”), se vor analiza cateva caracteristici specifice timpului in care traim si care implica vizualul/modul de a privi – relatia unicat-multiplu, original-copie, conceptul de aura a operei de arta, relatia imagine-text, imagine-context, rolul memoriei in arta, cultura de masa si rolul imaginilor in retelele de socializare, relatia public-privat etc – si evolutia conceptuala si isorica a raporturilor fotografiei cu memoria, documentul, textul scris, dar si cu celelalte medii ale artei moderne si contemporane.

Dupa o scurta introducere in Istoria Fotografiei, se va insista pe “epoca post-fotografica” (in care am intrat odata cu transferul de la imaginea argentica la cea digitala si aparitia www si retelelor de socializare).

Se vor studia implicatiile pe care noile tehnologii digitale le au asupra :

– captarii imaginii

– prelucrarii imaginii

– receptarii imaginii

– credibilitatii imaginii

– difuzarii/popularizarii imaginii

– arhivarii unor cantitati in continua crestere de imagini noi precum si convertirea imaginilor existente in imagini digitale

– comertului cu imagine.

MOD DE DESFASURARE: Fiecare curs va contine o expunerea si analiza a subiectului abordat, bibliografie tematica, un documentar sau fragment de film video legat de acelasi subiect care ulterior va fi discutat si analizat impreuna cu studentii.